28 Kasım 2011 Pazartesi

29 kasım yatsı

Farkındamıyız
Namaza "Subhaneke Allahumme" diye başlıyoruz
Rukuda "Subhane Rabbiy el-Aziym" diyoruz
Secdede "Subhane Rabbiy el-Ala" diyoruz
Namaz bittiğinde
Tesbihde"SubhanAllah" diyoruz

Nedir bunun sırrı? Subhan ne demektir?
Namazın başından sonuna kadar Subhan kelimesini mırıldanıyoruz, ne dediğimizin farkındamıyız?
Namazda bize bu kelimenin bu kadar sık tekrar ettirilmesinin amacı ne olabilir?

Allahı Subhan sıfatıyla birlikte anmak,
Allahı her türlü eksiklikten, kusurlardan, kötülükten, çirkinlikten uzak tutmak,
yani tenzih etmek, Allahı tertemiz kılmak demektir
ki bu Allahı yüceltmektir.
.
Tesbih ise SubhanAllah demektir.
aynı kökten geldiği içerdiği S B H harflerinden anlaşılmaktadır.
Bu anlamı ile Namaz başından sonuna kadar Allahı tesbih etmektir,
Namaz bir tesbihe dönüşür

Allahım sen Subhasın demek;
aynı zamanda kendinin kusursuz olamayacağını, eksiksiz olamayacağını, günahsız olamayacağını
Allahın affına, mağfiretine ihtiyacı olduğunu,
Allaha ihtiyacı olduğunu kişinin kendisine deklare etmesi demektir.

Allahım sen kusursuzsun, ben kusurluyum yardım et
Allahım sen eksiksizsin, ben eksikliyim yardım et
Allahım sen kötülükten uzaksın, ben değilim bana yardım et
Allahım sen her türlü çirkinlikten uzaksın, ben değilim bana yardım et
Allahım sen tertemizsin, ben değilim bana yardım et temizle beni, temizlenmeme yardım et
gibi anlamlara gelir ki

bir kendini tanıma, bir kendini kendine itiraf, kendini Allaha itiraf,
kendini açığa çıkarma haline dönüşür namaz

Namaz baştan sona kusurlarını itiraf, af talebi, kusurlar konusunda
yardım talebi haline dönüşür

Namaz Allahı yüceltme kendini küçültme haline dönüşür

Allah Subhan sıfatı ile birlikte AZİYM - Azamet, büyüklük, yücelik ile anılır 
ve bu anma sırasında rukudadır, eğilir insan ikiye bükülür

Allah Subhan sıfatı ile birlikte ALA - yücelik, yükseklik, ululuk ile anılır 
ve bu anma sırasında secdededir, küçülür insan üçe bükülür

Bu manada namaz
yürekten kocaman bir
SUBHANALLAH
demektir

Hiç yorum yok: