Kıyam sözlükte doğrulmak, ayakta durmak, yönelmek, yerine getirmek gibi anlamlara gelir.
Namazda ise iftitah tekbiri ve her rekatta Kur’an’dan okunması gereken en az miktarı okuma süresince ayakta durmayı anlatır.
Kıyam olmadan namazın olması mümkün değildir.
Çünkü kıyam namazın rükünlerinden birisidir.
Allah Teâlâ’nın yarattığı en yüce varlık insandır.
Belki de namaz gibi yüce bir ibadetin insana lütfedilmesi de bundan ileri gelmektedir.
Namazın yüceliğini anlamak için bu ibadetin, kainatın ve meleklerin ibadetine ortak olmak anlamına geldiğini bilmemiz yeterli olacaktır.
Gerçekten de namazdaki söz ve fiillerin hikmetleri üzerine konuşan alimlerin çoğu, var olan her nesnenin ibadetinin sembolik olarak namazda gizli olduğunu dile getirir.
İşte kıyam da, daima kıyamda duran melekler ile ibadetini ayakta dimdik durarak gerçekleştiren her varlığın bu haline katılmamızı sağlar.
Allah Teâlâ’nın emrine uyarak namaz çağrısına koştuğumuz ve kıyama durduğumuz zaman, var olan bütün alemlerin saflarına katıldığımızı; zerreden arşa kadar ne varsa onların ibadetindeki coşkuyu ve ahengi duyma çabasına girdiğimizi düşünmeliyiz.
Müminin namazdaki kıyamı, İmam Şa’rânî’nin ifadesiyle “Kalbin Allah’ın huzurunda a’lâ-i illiyyîn’e kıyam etmesi”1 anlamına geldiği için namazı gerçekten ikame eden güzel insanlar bütün varlıklarıyla Allah’a yönelirler, huzurda hiç kımıldamazlar, gözleri başkalarını görmez, dünya yıkılsa duymazlar.
Onlar, gönüllerini Allah’tan çeldirecek hiçbir şeye müsaade etmezler.
Çünkü namazda özellikle de kıyamda iken başka düşüncelere dalacak olurlarsa Allah Teâlâ’nın: “Benden daha hayırlısına mı yöneliyorsun!?”2 şeklindeki kınamasına ve azarlamasına muhatap olacaklarını düşünürler;
öylesine bir yöneliş, şevk ve aşk ile huzura dururlar ki, Allah’ı görür gibi olmanın verdiği bu manevi lezzet hiç kaybolmasın diye namazdan çıkmak istemezler. Bu yüzden onlar için iki rekatlık namaz cennetten bile üstündür.
İbn-i Sîrîn namazdan ne kadar büyük bir lezzet aldığını şöyle dile getiriyor:
“Bana cennete girmekle iki rekat namaz kılmaktan birini tercih et deseler iki rekat namazı seçerim. Çünkü cennete gitmek benim hoşnut olmam, namaz ise Rabbimin memnun olması içindir!”
Mehmet Talha Odabaşı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder