3 Temmuz 2011 Pazar

4 temmuz öğle - FATİHANIN ZİHNİ İNŞASI 16


fatiha hem işin başında söylediğimiz besmeleyi hem de işin sonunda söylediğimiz elhamdulillahı içerir

Yeni anlayışın ışığında isimli tefsirinde Bayraktar Bayraklı şöyle diyor;

Fatiha Suresi:

Bütün olarak inen ilk sure olup Mekke'de inmiş; Kur'an'ın giriş kapısı olması nedeniyle bu ismi al­mıştır. Fatiha kavramı, bir yere girerken açılan ilk kısım manasına gelir. İlk açılan yer manası ile Fatiha suresi, Kur'an'ın başlangıcını teşkil eder. Feth kökünden alınır­sa fethetmek manasına gelir. Bir savaşın sonunda her­hangi bir ülkenin fethedilmesi, o savaşın sonucunu ifade eder. Bu ismiyle Fatiha, bir eylemin sonucudur. Böylece Fatiha ismi hem başlangıcı ve hem de sonucu ifade eder. Demek ki mucize olan Kur'an ve onun ayetleri, bir daireyi andırmaktadır. Bu çember Fatiha süresiyle başla­makta, dairenin çevresi tamamlanınca, yine Fatiha sure­sine gelinmektedir.

Fatiha, Kur'an'ın girişi olduğu için başlangıç; insanla­rın gönüllerini fethedip zafere ulaştırdığı için son'dai. Bu anlamıyla Fatiha suresi, Kur'an'ın batıla karşı verdiği mü­cadelenin zaferini ifade etmektedir: Mücadeleye hamd başlanıyor, zafere ulaşınca da yine hamd ediliyor. Başlan­gıç ve son olma yönüyle Fatiha suresi, sadece Kur'an'ın giriş kapısı olduğunu ifade etmemekte; -içeriği incelendi­ğinde görülür ki- insan gönlünün açılış kapısını da teşkil etmektedir. Gönlün kapısı açılıp içeri girilince, oradaki şirk temizlenmekte, böylece de zafere ulaşılmaktadır. Gönlü tedavi edip şirk mikrobundan temizlediği için de 'son nokta' manasına gelmektedir. Yalnız Allah'a kul ol­mak ve yalnız O'na sığınıp yardım dilemek, Kur'an'ın hem başlangıcı, hem de sonudur. İşte insan gönlünün açılış kapısı da, kapanış kapısı da budur. Allah ile başlayıp Allah ile bitirmek, yazı işi değil gönül işidir. Fatiha suresi gönüllerin hem açılan, hem de zaferden sonra kapanan ka­pısıdır. [1]

Hiç yorum yok: